2020. július 13., hétfő

Hogyan ne tanítsunk?

Eredetileg ez lett volna a címe az egy hónapja megjelent, Az emberi lények tanítása nevezetű e-könyvemnek, de kedvenc szerkesztő-lektorom javaslatára megváltoztattam. Ettől függetlenül a könyv tíz fejezete azt taglalja, hogy miképpen nem kéne tanítani, annak ellenére, hogy így szoktuk meg, mind az iskolában, mind a munkahelyeken. Persze tisztelet a kevés kivételnek, teszem hozzá nyomban. Mivel indoklom, hogy ne így tanítsunk? Hát azzal, hogy a tudomány ennél már előbbre jár abban a tekintetben, hogy miként tanulnak a homo sapiensek. Lehet ugyanis sokkal eredményesebben és élvezetesebben is tartani a képzési alkalmakat, programokat és folyamatokat, mint ahogy azt jellemzően teszik.


Szóval hogyan ne tanítsunk?


  • Koncepció nélkül
  • Libatömővel
  • Válogatás nélkül
  • Egy kaptafára cipészkedéssel
  • Kizárólag frontálisan
  • Élménymentesen
  • Tudatos gyakorlás nélkül
  • Kapcsolat nélkül
  • Osztályozással, ítélkezéssel
  • Előnytelen tanulási szokások fenntartásával


Minden fejezetben számos, való életből vett példát, okosságot és/vagy kutatási bizonyítékot hozok arra vonatkozóan, hogy miért nem jó ez a megközelítés, és ahol van jobb ötletem, nem titkolom el. A könyv epilógusában pedig kifejtem a víziómat, hogy meglátásom szerint merre lenne az előre, legalábbis a munkahelyi kontextusú felnőttképzés terén mindenképp.


Megjelenése első hónapjában már 1500-an letöltötték a könyvet, és még egyet se hoztak vissza, úgyhogy itt az ideje, hogy Te is megtedd! :-)